Brand Hero nazywany najczęściej  bohaterem lub maskotką marki to najprościej ujmując wizualny element komunikacji spełniający szereg funkcji, w zależności od tego jaką rolę mu nadamy. Osobiście nie lubię określenia „maskotka marki” – uważam, że stawia Brand Hero w infantylnym świetle i deprecjonuje rolę jaką odgrywa w życiu marki. Ale do rzeczy!
Bohater Marki  to żaden wymysł współczesnego marketingu.  Jego historia sięga aż 1898 roku kiedy to pojawił się Pan Bibendum znany szerzej jako Ludzik Michelean.   Jak nie trudno policzyć ten pulchny jegomość obchodzi w tym roku 120 urodziny! Jak na te lata całkiem nieźle się trzyma. A jeśli dorzucimy do tego fakt, że ludzik jest  dobrze rozpoznawalny niemal w każdym zakątku świata (nie tylko ze względu na opony, ale także na  przyznawane restauracjom Gwiazdki Michelin (tak! To ta sama „firma”!)), jego pozycja w świecie marketingu robi się imponująca.
from zero to brand hero

Plakat Nunc est bibendum z 1898, źródło: Wikipedia

Na polskim rynku najbardziej znani Brand Herosi to m.in.: Mały Głód (Danio), Serce i Rozum (Orange), Krowa Milka (Milka), Miś Plush (Plus) czy  Mr Hajs (Vivus). Przyglądając się tym postaciom, trzeba pamiętać, że firmowy Hero wcale nie musi być bohaterem w semantycznym słowa tego znaczeniu. Jego peleryna nie musi dumnie powiewać na wietrze, tak jak  całe zło świata nie musi spoczywać na jego barkach. Najważniejsze jest to,  by kreacja Bohatera była zgodna z wartościami i koncepcją marki. No dobrze, ale…

Po co mi Bohater marki?

Czy stworzenie Brand Hero niesie za sobą konkretne korzyści czy to raczej fanaberia, na którą mogą sobie pozwolić giganci, których budżety marketingowe przekraczają Twój roczny przychód ? 😉 Spokojnie  korzyścią są niemałe, a inwestycja może okazać się rozwiązaniem wielu problemów. No i nie musisz mieć budżetu reklamowego jak Play czy inna Coca – cola.
Na pewno doskonale wiesz, że budowanie społeczności i systematyczna publikacja treści są kluczem do sukcesu, ale  czy zdarza Ci się czasem, że nie wiesz co opublikować na swoim fanpage czy  Instagramie? A może brakuje Ci pomysłu na to w jaki ciekawy sposób przedstawić informacje, którymi chcesz się podzielić? Nie wiesz jak odróżnić się od konkurencji? Jak zaskarbić sobie uwagę odbiorców, w świecie przeładowanym informacjami. Jak pozyskać ich zaangażowanie? Nie oszukujmy się – każdego dnia scrollujemy gigabajty informacji. Reklam i komunikatów walczących o naszą uwagę jest tak dużo, że przechodzimy obok nich nawet ich nie zauważając. Jak się wyróżnić w tej gonitwie? Stworzyć własnego Bohatera Marki, który:
  • Jest wyróżnikiem marki, pozwala ją zapamiętać, tworzy coś w rodzaju linku, który odsyła świadomość klienta do konkretnej marki. Na pewno zdarzyło Ci się kiedyś zapamiętać jakiś obrazek opublikowany w Internecie, ale nie  mogłaś/ mogłeś przypomnieć sobie jaki profil czy osoba go udostępniły. Możesz nie pamiętać nazwy, ale kojarzysz, że na rynku istnieją papierosy  z wielbłądem. A moja mama nie może zapamiętać nazwy „Mozilla”, ale wie, że to ta przeglądarka z liskiem. No więc – siła obrazu mówi sama za siebie.
  • Sprawdza się na rynkach nasyconych. W sytuacji gdy na podstawowym poziomie Twoja konkurencja oferuje taką samą lub podobną usługę/ produkt (np. prowadzisz szkołę językową, Twoja konkurencja również oferuje kursy bardzo podobne do Twoich, różnicie się detalami). Bohater Marki pomaga klientowi podjąć decyzję o wyborze, ponieważ podświadomie odwołuje się do emocji – konkretniej sympatii do konkretnego bohatera szkoły językowej.
  • Świetnie odnajduje się w komunikacji  social media , gdzie bezpośrednio może kontaktować  się  konsumentami. Wyniki badań pokazują, że obecność Bohatera Marki wpływa pozytywnie na zasięg postów i liczbę udostępnień. To ważne, szczególnie teraz gdy zasięgi organiczne odeszły do lamusa.
  • Jest dobrym sposobem na zaangażowanie fanów. Posiadając Bohatera Marki, możesz pozwolić sobie na nieco luźniejszą komunikację bez względu na to jak poważna jest Twoja branża. Spójrz na przykład poniżej:
from zero to brand hero

Post z fanpage Bakoma 7 zbóż Źródło: https://www.facebook.com/Bakoma7zboz/

Może wydawać się, że to typowa zapchajdziura, nic nie wnoszący lolcontent, ale…. Jak powiadano już w starożytności „Chleba i Igrzysk!” (i wina!). Po prostu lubimy rozrywkę. Lubimy się od czasu do czasu uśmiechnąć do monitora a komunikacja oparta na emocjach i problemach podobnych do naszych własnych buduje poczucie pewnej przynależności.
  • Pomaga w nawiązaniu pozytywnych relacji między klientem a marką. W końcu jesteśmy bardziej sympatyczni w stosunku do marki, która nas bawi czy edukuje niż do marki, która mówi „Kup nasz jogurt”. Proste.
  • Urozmaica komunikację w social media, ale także sam jest tematem do tworzenia contentu Posiadając Bohatera Marki możesz uniknąć błędu jakim jest produktocentryzm – czyli mówienie w kółko o swoim produkcie (ileż można?) Brand Hero oczywiście może zachwalać walory Twoich towarów czy usług, ale może także opowiadać własne historie! Storytelling rządzi (i sprzedaje!).
  • Wzbogaca komunikację marki, dodaje jej głębi. Każda marka oferująca produkty czy usługi, które w nieznacznym stopniu różnią się od produktów konkurencji (tak jak np. Coca- Cola i Pepsi) potrzebuje głębi – a wiec „czegoś więcej”– wartości, przekonań. Głębia to cechy nie związane bezpośrednio z produktem czy usługą, ale takie,   które definiują Cię w oczach klientów.
  • Dobrze zaprojektowany Bohater wyróżnia się oryginalnością i  dopełnia spójność przekazu marki

    from zero to brand hero

    Przykład wykorzystania Brand Hero – w tym przypadku Kota Gieńka z Chitchat&cat angielski online.

  • Jest świetnym nośnikiem dla tzw. „nudnych marek”. Komunikacja branż  takich jak ubezpieczenia, księgowość czy przemysł może nie wzbudzać szczególnego  entuzjazmu. No chyba, że pierwsze skrzypce w komunikacji będzie odgrywał Brand Hero!
  • Pomaga przy kreowaniu przekazu, również trudnego lub nudnego. Załóżmy, że pracujesz w księgowości  i masz do przekazania ważną, ale mało ciekawą informację o zmianie w przepisach prawnych. Informacja przekazana jako suchy tekst lub umieszczona na sztampowej grafice raczej nie będzie wyglądała zachęcająco wśród gąszczu informacji i najprawdopodobniej w ogóle nie zostanie zauważona przez odbiorców. Co innego gdy informację przekaże sympatyczny Bohater reprezentujący Twoje biuro księgowe.  Idę o zakład, że tak przedstawiona grafika przekłuje uwagę odbiorców.

    Przykład księgowa

    Przykładowy post z wykorzystaniem Bohatera Marki


  • Pozwala ocieplić wizerunek marki, nadać jej ludzkiej twarzy.
    W skrajnych przypadkach zmienia całkowicie wizerunek marki.  Przykładem takiej zmiany było wprowadzenie przez Orange sympatycznych postaci  – Serca i Rozumu.
  • Może być Twoim avatarem, zastępcą w wirtualnym świecie.  Jeśli skupiasz się na budowaniu marki osobistej, ale nie chcesz ciągle epatować sobą w mediach – postaw na własnego Brand Hero – niech stanie się Twoim reprezentantem
    i zastępuje Cię wtedy kiedy nie masz ochoty wrzucać własnych zdjęć do sieci.  Btw: czy wiesz, że ten zabieg z powodzeniem stosują muzycy z zespołu Gorillaz? Zarówno w klipach jak i na koncertach przedkładają swój wirtualny image ponad prawdziwy wygląd.
Ciekawostka: czy wiesz, że wykreowanie dobrego bohatera marki może poskutkować  utworzeniem się swego rodzaju fandomu? Społeczności, skupionej wokół samego bohatera. Ostatnio trafiłam na ciekawy przykład  takiej sytuacji. Mr. Hajs – maskotka firmy Vivus została uszyta przez Maję Mencel (Zabawki z rysunków dzieci) na specjalne zamówienie fanów. Jak widać po komentarzach – nie brakuje zainteresowania tym gościem 😊

Mr Hajs w wykonaniu Mai Mencel “Zabawki z rysunków dzieci”No dobrze,  może  myślisz sobie: „nie jestem wielką marką,  nie wydaje spotów telewizyjnych, nie jestem aż tak rozpoznawalna/ rozpoznawalny, żeby ukrywać się pod kreskówką” . No więc…

Czy Brand Hero jest dla mnie?

Wcale nie musisz być potentatem w swojej branży, aby móc posługiwać się własnym bohaterem. Jeśli chcesz się wyróżnić, zbudować oryginalną, ciekawą komunikację, zaangażować swoich odbiorców i zaskarbić sobie ich sympatię – Brand Hero jest właśnie dla Ciebie. Możesz potraktować go jako pomocnika, który „zastąpi” Cię w mediach społecznościowych, ułatwi komunikację i da pretekst  do zaangażowania odbiorców. Brand Hero dzięki swoim  antromorficznym cechom jest dużo łatwiej zapamiętywany niż standardowe logo. Możesz wykorzystać go nie tylko w komunikacji online, ale także offline! Prowadzisz sklep z ubrankami dziecięcymi? Przygotuj kolorowanki z Twoim bohaterem w roli głównej i dodawaj do każdego zamówienia. Umieść swojego bohatera na ulotkach czy kartkach okolicznościowych wysyłanych do swoich klientów. A jeśli chcesz poznać więcej sposobów na wykorzystanie Brand Hero do promocji marki – obserwuj uważnie Dobrze Nakreślone – niebawem pojawi się tam ebook z gotowymi pomysłami na wykorzystanie Brand Hero do promocji własnej firmy. No więc…

from zero to brand hero

Kim będzie Twój Bohater Marki? Napisz na brandhero@dobrzenakreslone.pl – razem wykreujemy  Twojego idealnego pomocnika 😊 Czekam na Ciebie z głową pełną pomysłów!
Pięknego dnia
Jola

PS.
Jeśli uważasz ten wpis za wartościowy – podaj go dalej!:)


7 Komentarzy

Beata Herbata · 14 czerwca 2018 o 10 h 34 min

A ja tego kompletnie nie znam, jestem zielona jak holenderskie jabłko i z przyjemnością poszerzyłam nieco zakres wiedzy 😉

Dorots · 15 czerwca 2018 o 20 h 34 min

Ważna rada

Marlena Puchalska-Zaguła · 16 czerwca 2018 o 22 h 19 min

Bardzo fajny pomysł, muszę się mu lepiej przyjrzeć 😊

    Jola Korczak · 22 czerwca 2018 o 10 h 14 min

    Też mam takiego kota (tyle że na półce!), mój niestety przyciąga jedynie kurz 😉
    Btw: Kasia -zostaje u Ciebie na dłużej 🙂

Kasia · 22 czerwca 2018 o 9 h 22 min

A ja już mam swojego Brand Hero 🙂 To Złoty Kot Maneki Neko, ten, który macha łapką przynosząc pieniądze i klientów

    Jola Korczak · 22 czerwca 2018 o 10 h 14 min

    Też mam takiego kota (tyle że na półce!), mój niestety przyciąga jedynie kurz 😉
    Btw: Kasia -zostaje u Ciebie na dłużej 🙂

Kasia · 29 czerwca 2018 o 8 h 49 min

My też chętnie tworzymy Brand Heroesów (przykładowy schowany pod nickiem) 😉
Ogólnie BH to wspaniały wynalazek – można go super wykorzystać – czy to pomoc w komunikacji marki czy ciekawy gadżet na targach czy w ramach prezentu dla Klientów 😉
Robisz świetną robotę! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: